Еми ядката е именно там, че в масовия случай са копирки и имитации .A как разбираме кога предметите показани на стенописа са реални за епохата ,то това Колиас много точно го е писал в книгата си - сравняваме с археологическите и изобразителни данни от епохата на стенописа от Европа и Азия .Ако има засечки с подобни значи са реални за времето си .Ако вече са излезнали от употреба и остарели то по скоро са копирки и имитации на по-стари изображения и са предмети или измислени такива .Сондоке, разсъжденията ти за светците-войни принципно ги приемам, макар че ето това примерно "млад и красив светец с лък и меч" е частично вярно за свети Георги и напълно невярно за свети Мина. Външният вид и атрибутите, сред които е и въоръжението, са специфични за всеки светец и са един от начините да се разбере кой точно е въпросният. Дяволът е в детайлите - канона може да предписва свети Георги да носи копие и меч, но не и какви точно да бъдат на вид. Съответно ако художникът не ползва копирка и не кара наизуст, той има свободата да нарисува реално оръжие, стига да знае как точно изглежда то. Същото важи за броните - могат да са римски, могат да са фантастични, но могат и да не са. Въпроса е да се разбере кога какво е.
Вярно права си за св.Мина бях го забравил и все пак повечето светци войни са млади - св.Стратилат,Димитър,Меркурий,Теодор Тирон.
Забравяш че въпросното изображения на Василий освен че е по-ранно (както си се досетила) е и пропагандно показвайки го в параден доспех с златна корона и императорски дрешки от долу и българските боляри паднали в краката му .Ако метнеш един поглед на книгата на Колиас в графата за защити за крака и ръце ще разбереш че в ромейските извори се говори за тях и ги е имало развивани в унисон с развитието им в Европа и Азия и зарязването им никога не се е състояло .Писмените византийски извори са един от най-големите опоненти на стенописите като данни, защото описват в голям брой случаи неща, които отсъстват на стенописи ,че даже и на миниатюри и това прави въпроса за въоръжението в православните страни доста деликатен .Както Орка не веднъж е отбелязвал в православното изкуство войните са представени идентично от най-северните руски княжества чак до средиземноморието,ориента и Далмация (обсега на византийската култура и стил) без да се дава сметка че това е огромно пространство по което има различни влияния,климът,среда и така нататък .Тоест не е възможно в целя този диапазон войските да са толкова идентични и архаични, което изглежда странно на фона на бронирането в мюсюлманските и католически изображения .Птеругите и коланите през кръста мисля че няма нужда да ги споменавам те са черешката на архаизма в православните икони .И разбира се че бронята на Василий е римска ! Все пак е император на Римската империя - Βασιλεία Ῥωμαίων-Basileia Rhōmaiōn-Imperium RomanumВярно, само с гледане в църквата няма как да се знае кога имаме реален предмет и кога не. За щастие поне от Византия са оцелели и светски изображения, които позволяват да се направи съпоставка. На прима виста се сещам за миниатюрата с Василий Българоубиец (който държи да се заяде за ранния период, да действа :-Р). Липсва ламеларната пола, но в общи линии доспеха му твърде силно наподобява светците войни - голи ръце и крака, къса туника, липсваща яка. И определено бронята не е римска.
Всичко хубаво само дето никой не знае от кога точно са тези ризници - а и най-вероятно са късни османски и се вижда това колко добре са запазени .Определено не са от времето на Българското царство повечето.Но за сметка на това други открития на парчета които са били за крака и ръце, които не са толкова добре запазени ,но определено са по-стари и от периода, който нас ни интересува .Конкретно по темата с дължината на ръкавите, от българска страна има достатъчно плетени ризници в музеите, и всички те са с къс ръкав.
Имахме предвид по скоро Мотус и гравитиращите около Здравко Виктор,Теодор и Сашо .Средновековната фехтовка на Чигот не я споменавай. Тя изобщо не включва едноръчен меч и голям щит, за мое съжаление.
Колкото до начина на бой, то при нас със сигурност е имало повече от един (да споменем само прословутите кумански наемници, с чиято помощ Калоян разбил Балдуин) и наистина не всички изискват плътна защита. Когато имаш голям щит и копие и си в строй със себеподобни, които те пазят отстрани, дисциплината ще ти помогне да оцелееш много повече от защита на лактите. Тежка конница и пехота сигурно е имало, но някак не върви да й измисляме въоръжението, трябват все някакви данни какво е било. И аргумента "каквото и по целия свят" не върши работа.
Само дето забравяш че са кумани а не българи .А строеве от типа на легион или фаланга в българските войски не знам да е имало през 12-15 век .
Никой не си измисля .моя метод е на анализ на народите и регионите с които българите са в контакт изучавайки ги в едно .След като защити и доспехи от даден тип се срещат при околните на българските земи и след като знаем че бита и структурата на българското общество не се различава съществено от това на останлите в Източна и Централна Европа то отговора ,какво има превес е очевиден .Влиянието което българите изпитват от Азия не е по-голямо от това което е върху унгарци,поляци,сърби или литовци.И идва най вече от едно конкретно направление - руските степи като всяка от тези номадски народности идва през различен отрязък от време а не всичките в купом както искат да ни внушат адептите на модус вивенди (сашо и калин).Или сравнено като бройка е 3 :1 в полза на европейското - коридорите от Унгария ,Сърбия и средиземноморието (италианците,латинските рицари и дубровник) срещу само руския степен коридор .
Някой може ли да даде линк към дискусията със сър Орк?
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.384105924968127.91452.100001061680445&type=3
И именно като се прави се чижда колко неубедителни са стенописитеАко се гледат само находките, то явно през ВБЦ не е ползван нито ламелар, нито ватенка. Въпреки това някъде горе видях твърдението, че без мека защита е пълно самоубийство да се влезе в бой :-) Източниците трябва да се гледат в съвкупност.
За да я караме малко по-конкретно, връщам се на светците от Земен, които пуснах по-напред: Ако започнем да чистим вероятности, какво се получава:
1) художника не е самоук селянин. Фреските са доста майсторски изпълнени, някои от фигурите са в сложни ракурси.
2)не е и задръстеняк, стриктно следващ канона. Сцената с изковаването на гвоздеите е всъщност апокрифна.
3)няма данни да е прерисувал, защото стенописите не приличат на нищо друго, запазено до момента
4)доспехите на свети Теодор горе едва ли са фантастични. Най-малкото можеше да се измисли нещо доста по-екзотично, ако ще се подчертава неземния му статут.
5)не са и римски (ако случайно са, Първия византиец да ме поправи :-))
Остава единствено да са реалистични, струва ми се :-)
1) Както казваше Орка това не са истински художници а занаятчии ,които изобразяват изградени вече конфигурации и образи .Колкото и сложно да ги изобразява си следва един шаблонен образ и и го следва с известни отклонения ,но те винаги са ясно откроими ( то и в тях е смисъла от това да се гледат стенописите иначе използването им ще е безмислено)
2) Е и ? Как разбра че не следва канона .Много апокрифни сцени по-късно стават популярни за изобразяване и доколкото е видно църквата не е протестирала срещу това и те са си включени към характерните за православното изкуство стил и образи .
3)Това не е аргумент особено като знаем че само в днешна България оцелелите средновековните църкви се броят на пръстите на ръцете .Съветвам те пак да погледнеш книгата на Талев http://www.promacedonia.org/italev/br/br_5-5.pdf - 140-141 страница
4)Не е много добър аргумент .Едно е това ,което ти приемаш за ''екзотично'' съвсем друго хората от онези времена .И както е посочено в линка по-горе това не е някаква обикновена измислица, а традиция която е стълб на православието и я пренася през вековете .Такава къса ризница не съм виждал нито по западни нито по източни миниатюри от този период .
И ся за финал ще сложа стенописи от различни периоди и места за да се убедиш колко еднотипно са представени и масово с къс ръкав :
[/quote]https://2img.net/h/i1033.photobucket.com/albums/a412/Son-of-Fire/Serb%20Frescoes/SerbFrescoGracanica17.jpg[quote]
Та както виждаш това са образи на войни от стенописи и миниатюри от различни периоди и места (11-16 век), но това което ги обединява е че до едно са от православни страни и всичките са с къси ръкави - напрактика 90 % от православните изображения на войни нямат защити за крака и ръце и са все къси .И сега за сравнения изображения от изтока(мюсюлмани) и запада (католици) :
Последната промяна е направена от Sondoke на Пон Дек 24, 2012 8:51 pm; мнението е било променяно общо 3 пъти