Загризахме снощи със Сондоке темата за балканските средновековни ватенки и понеже разговора вече влезе във фаза "Чети литература", редно е да бъде поставен в съответната форумна среда
Доколкото разбирам е имало някакви дебати в Традиция, обаче не възнамерявам да си цапам контактните лещи с ровене там и ще помоля смислените аргументи (ако е имало такива) да бъдат копирани.
Специално на тема ватенки в традиция спорове е нямало( поне не по времето , когато аз пребивавах там ) .Виж за стенописите имаше предостатъчно кромоли и макар че се стигна до едни много добри изводи за тях ,то някои не можаха да го преглътнат и отказаха да приемат реалностите та така и не се стигна до финален консенсус по въпроса и едва ли някога ще има ...
Моите наблюдения по темата са - където изобщо може да се говори за ватенки, те масово са с къс ръкав. За материите може да се спори - някъде се виждат платнени ромбове, някъде космати неща като кожа, някъде поръбване с гьон, но нито по стенописи, нито по миниатюри съм виждала сигурни дълги ръкави. (Специално в името на дебата току-що прегледах архива си от манасиеви миниатюри.)
Дълги ръкави доспех( ватенката отдолу )има на редица места в Манасиевата ,за съжаление не може да се види дали е ризница или кована защита или някакъв друг тип ,но синия или кафяв цвят , който ги покрива индикира за доспех тъй като шлема и торса са покрити в същия цвят , а понякога и краката дори .Причината която изтъкнах на бадъмба за неприемането ми на светците като еталон за българската войска е консервативността на въпросните изображения ,традицията която се спазва в тях и образа който се изгражда и който няма за цел да показва български средновековен войник ,а образа на светеца войн такъв какъвто съществува в представите на православните християни през Средновековието .Напрактика той е непроменен през почти цялото средновековие - млад и красив светец с лък и меч и къс доспех (ламелар,ризница , гамбезон,странна архаична броня наподобяваща мускулна антична и др подобни ) като е рисуван в едни и същи стандартни пози .Промяна има само в отделни елементи , които се вмъкват от време на време в различните епохи ,но основната част от образа е непроменена в продължение на векове .Бих се съгласил че принципно е имало и подобно въоръжение сред някой войни , които са се биели от разстояние с лък и са избягвали близки схватки - в случая няма много смисъл от дългите ръкави .Случая обаче определено не е такъв за тежковъоръжените и въобще за тези които са се биели с мечове ,боздукани,алебарди т.н. - оръжия за близък бой .При тях е била необходима защита на лицето,краката и останалата част от ръцете , която да ги пази .Особено иронично е да се твърди, че българите са нямали подобни защити, а в същото време да твърдим че са ползвали мечове - къде е логиката ? Известно е че оръжията и доспехите са взаимно свързани ,а използването на европейски мечове означава и типичен европейски бой съответно и защити популярни за времето си който малко или много да предпазват уязвимите и жизнено важни места .Между другото бадъмба сигурно е забелязала, че нейните колеги от Чигот , когато показват средновековна фехтовка задължително са с дълъг ръкав ватенка + специални защити за ръцете и фехтовална маска ,че понякога даже и защити за крака до колкото си спомням от снимки на Мотус .И всичко това с затъпени мечове на всичкото отгоре ! А представете си картинката с истински на бойното поле, където не просто да тренирате или имитирате бой ами да се биете до смърт на противника си - като знаете че живота и здравето ви зависят от това да оцелеете в боя , дали ще се излезете в схватка само с къса ватенка и респективно някаква си ризничка/ламелар отгоре и един очукан асеновградски шлем ,оставайки по този начин жизненоважни места като лице,ръце и крака уязвими ? Помислете над това когато започнете да давате мнения относно какво може и какво не може да се е носело от българи .Аз не вярвам предците ни да са били толкова големи глупаци за да не са го осъзнавали .
Сега за Манасиевата :
Тук давам два примера от Манасиевата на войни с дълъг ръкав както ясно се вижда на посочените със стрелки .И за сравнение ще дам образи на унгарския илюстрован събрат на нашата книга от същия период и същия Балкано-карпатски регион :
Разбира се, напълно е валиден аргумента, че църковната стенопис страда от условност, архаизъм, че художниците са ползвали копирки, че светците-войни не отразяват екипировката на средностатистическия войник, а по-скоро на офицерството и т.н. В по-късните стенописи обаче, каквито са тези в Кремиковския и Драгалевския манастир, където уж можем да очакваме отразени реалии от 12-14в., и където се срещат адски реалистично нарисувани нитовани дръжки на саби редом с видимо неясни на автора и несъобразени с човешката анатомия доспехи, евентуалният дълъг ръкав го няма и няма.
Определено не показва никакви офицери не и тези, които са имали подобна роля през периода 12-15 век,по скоро късните римски такива
.Никъде не е казано че стенописите задължително трябва да показват нещо от преди 100 години .Принципно един модел се следва в продължения на векове като някои елементи се добавят които са видени някъде - дали от друг стенопис,реквизит,на бойно поле или в бита ,но са видени и включени по усмотрение на самия художник .Както казва Колиас - може да считаме някое изображение от стенописите за реално за тогавашното си време ако знаем че е било действително използвано или е съществувало през дадената епоха .Ако е обаче нещо по-старо което не е засвидетелствано че е в употреба през този период то със сигурност става въпрос за анахоризъм .И за да не изглеждам голословен пускам тук изображения на войници от 16 век от Молдова и България на които ясно се вижда шлемове,щитове и оръжия нямащи нищо общо с военното дело през 16 век и са отдавна излезнали от употреба:
Молдова :
България :
Между другото скоро бях до манастира св.Петка до Асеновград и разгледах стенописите които бяха от края на 18- началото на 19 век .Доспехите бяха абсолютно същите къси ламелари и гамбезони както на тези от средновековната епоха с една разлика - войниците бяха с калпаци или чалми .... Сами си правете изводите .
Няма го също в стенописи със западни влияния, каквито са тези в Долна Каменица примерно (в книгата на Теодора Бърнард специално се коментираше "рицарският" модел в представянето на прегърнатата двойка конни светци, за съжаление я нямам и не мога да копирам пасажа).
Западно влияние не значи ,че всичко дето видиш в църквата ще е западно определени предмети ,пози и тн. може да са изпирирани от такова влияние но традициите са консервативни и трудно се променят ...
Сега пак ще ме скастрите за анахронизъм, но римляните са завладели света без защити на ръцете. Явно, все някак, може и без тях.
друга епоха ,други доспехи и оръжия ,друго развитие .Ако ни дадеш пример с епохата на средновековието в Европа (нашия континент ) тогава вече ще е интересно