В античен Рим е носена пенула(paenula),а до средата на 20-ти век у нас се носи и ямурлука.Сещам се веднага за два средновековни стенописа,на които се вижда изображението на подобни наметала с качулка,но самата кройка каква е....можем само да гадаем.Довечера е пусна единия,а другия-като го намеря.
+3
Sondoke
Протостратор
гаден пухчо
7 posters
Наметалата
гаден пухчо- Брой мнения : 552
Join date : 08.12.2011
Age : 61
Местожителство : Филипопол
- Post n°1
Наметалата
Много се подразних от категорично-менторските мнения в "Традиция" относно наметалата с качулките и самите качулки на територията на средновековна България.Досега този елемент е доста пренебрегван,поради фата,че мероприятията се правят само лятно време и липсва необходимост от носенето им.
В античен Рим е носена пенула(paenula),а до средата на 20-ти век у нас се носи и ямурлука.Сещам се веднага за два средновековни стенописа,на които се вижда изображението на подобни наметала с качулка,но самата кройка каква е....можем само да гадаем.Довечера е пусна единия,а другия-като го намеря.
В античен Рим е носена пенула(paenula),а до средата на 20-ти век у нас се носи и ямурлука.Сещам се веднага за два средновековни стенописа,на които се вижда изображението на подобни наметала с качулка,но самата кройка каква е....можем само да гадаем.Довечера е пусна единия,а другия-като го намеря.
Протостратор- Администратор
- Брой мнения : 774
Join date : 08.12.2011
Age : 36
Местожителство : Станимака
- Post n°2
Re: Наметалата
Почти всеки, дори и простолюдието в средновековният свят е носил наметало, било то с или без качулка, едва ли ние сме били единствените чешити който сме казали "НЕ НА НАМЕТАЛАТА" както сега казваме "НЕ НА АСТА"
Кройката сигурно е била от един цял плат и само качулката да е била пришита.
Но наистина можем само да гадаем.
Кройката сигурно е била от един цял плат и само качулката да е била пришита.
Но наистина можем само да гадаем.
Sondoke- Брой мнения : 297
Join date : 11.12.2011
Местожителство : Романия
- Post n°3
Re: Наметалата
Естествено че е имало наметала с качулки .Кликата в Традиция малко прекалява с тоя бръснач на Окам .
гаден пухчо- Брой мнения : 552
Join date : 08.12.2011
Age : 61
Местожителство : Филипопол
- Post n°4
Re: Наметалата
гаден пухчо- Брой мнения : 552
Join date : 08.12.2011
Age : 61
Местожителство : Филипопол
- Post n°5
Re: Наметалата
Сещам се и за още едно,но когато го намеря-тогава.
Манастир св.Пантелеймон,Атон.Втора половина на 12век
Манастир св.Пантелеймон,Атон.Втора половина на 12век
Последната промяна е направена от гаден пухчо на Чет Фев 23, 2012 4:54 pm; мнението е било променяно общо 1 път
Sondoke- Брой мнения : 297
Join date : 11.12.2011
Местожителство : Романия
- Post n°6
Re: Наметалата
супер са пухич браво
Протостратор- Администратор
- Брой мнения : 774
Join date : 08.12.2011
Age : 36
Местожителство : Станимака
- Post n°7
Re: Наметалата
Благодарско пухи, ще си правя наметало с качулка, само да видим как се закопчава, в краен случай с връзка от плата. Трябва да се съобразяваме с източниците, че да не станем за резил.
Sondoke- Брой мнения : 297
Join date : 11.12.2011
Местожителство : Романия
- Post n°8
Re: Наметалата
мда ама определено това е
Браво бе италианец проникна ни в бърлогата :Д
Браво бе италианец проникна ни в бърлогата :Д
гаден пухчо- Брой мнения : 552
Join date : 08.12.2011
Age : 61
Местожителство : Филипопол
- Post n°9
Re: Наметалата
Протостратор- Администратор
- Брой мнения : 774
Join date : 08.12.2011
Age : 36
Местожителство : Станимака
- Post n°10
Re: Наметалата
Това са дълги наметала със качулки от Британия 13-14 век (така пишеше)
Благодарско на Baian от традиция, който ми подсказа точните наименования на наметалата с качулки.
гаден пухчо- Брой мнения : 552
Join date : 08.12.2011
Age : 61
Местожителство : Филипопол
- Post n°11
Re: Наметалата
Западноевропейските наметала са извън региона ни и не вършат работа.И тук имаме доказателства за ползването на такива с качулки,просто трябва да се натрупа достатъчно снимков материал по темата.
Благодарение на труда на Thorn (едно национално богатство) имаме още няколко изображения,който ще си позволя да пусна и тук.
Благодарение на труда на Thorn (едно национално богатство) имаме още няколко изображения,който ще си позволя да пусна и тук.
гаден пухчо- Брой мнения : 552
Join date : 08.12.2011
Age : 61
Местожителство : Филипопол
- Post n°12
Re: Наметалата
Отделно има филцови качулкообразни шапки и качулки,носени в/у наметалата,подобни на тези,носени през РТОВ,а също и от руските монаси и до сега.Термина за тях е "БАШЛИК" или"БАШЛЪК"Масовото обаче е самостоятелно наметало,по разбираеми причини.Няма да е зле да се засегнат и те,също и начините на закопчаване,някои са доста интересни.
гаден пухчо- Брой мнения : 552
Join date : 08.12.2011
Age : 61
Местожителство : Филипопол
- Post n°13
Re: Наметалата
Sondoke- Брой мнения : 297
Join date : 11.12.2011
Местожителство : Романия
- Post n°14
Re: Наметалата
Стефан Неман
Протостратор- Администратор
- Брой мнения : 774
Join date : 08.12.2011
Age : 36
Местожителство : Станимака
- Post n°15
Re: Наметалата
чудесно изображение, точно такова наметало търсих, но с по широка качулка, когато си направя наметало , качулката ми ще е по-широка и по-голяма, да видим какви подигравки ще отнеса на панаирите :Д
гаден пухчо- Брой мнения : 552
Join date : 08.12.2011
Age : 61
Местожителство : Филипопол
- Post n°16
Re: Наметалата
Днес в разговор с клиент от източна България се сблъсках с интересно наименование.Там наричат ямурлукът "ГУНЯ",а сега,като се разрових наистина е така--връхна дреха от груботепана овча или козя вълна,с качулка или без,понякога и с ръкави.Интересен е още факта,че за подобната на ямурлук наметка в Украина за периода 15-18в са ползвали същата дума-"гуня".Можем само да гадаем,дали от нас или от там се е прехвърлило името,но според мен е достатъчно архаично,за да си го ползваме в реконструкцията.
Бъдъмба- Брой мнения : 215
Join date : 05.01.2012
Местожителство : Варна
- Post n°17
Re: Наметалата
Връщам дискусията малко назад - монашеските дрехи по самия си замисъл се различават от "светските". Т.е. двамата монаси от Долна Каменица и Стефан Неман не вършат работа за реконструкция на наметало.
гаден пухчо- Брой мнения : 552
Join date : 08.12.2011
Age : 61
Местожителство : Филипопол
- Post n°18
Re: Наметалата
Ха-хааааа!Имала си крушката опашка!Още в първия том на"Стратегикона"за наметалата се ползват термините Gunas/Гуня?/ или Guberonicia/Губер?/,така че за мен нещата са ясни.
Hobgoblin- Брой мнения : 301
Join date : 14.12.2011
Age : 36
Местожителство : Бургас
- Post n°19
Re: Наметалата
На първите 2 изображения качулката не е ли отделна от наметалото?
Протостратор- Администратор
- Брой мнения : 774
Join date : 08.12.2011
Age : 36
Местожителство : Станимака
- Post n°20
Re: Наметалата
Има ли някой кройки на наметала?
И някои примери за закопчаване?
И някои примери за закопчаване?
гаден пухчо- Брой мнения : 552
Join date : 08.12.2011
Age : 61
Местожителство : Филипопол
- Post n°21
Re: Наметалата
Вариантите за закопчаване са няколко.
1.С фибула,най-красивия,но и скъп вариант
2.С копчета-кожени,текстилни,дървени,костени,рогови или бронзови,вариантите са наистина много разнообразби и интересни всеки по своему.
3.С текстилни или кожени връзки.
На част от стенописите има един много интересен вариант на закопчаване на наметалото,който по-нататък с удоволствие ще обсъдим.
Според написаното от Лъв и Никифор Фока самите наметала може да са изработени по няколко начина,всъшност по всички възможни начини за дебели и ветроустойчиви тъкани-груботъкани,като козяци,от тепана овча вълна,рошави като губери,дори от парцали,като бабините парцалени черги.Като цяло идеята се свежда до най-простото,а именно-на войника да му е топло и комфортно в студени,ветровити и дъждовни дни.
Колкото до кройките,за нашия регион трябва да съблюдаваме тези,които следват православния канон-всичко да се крои по права линия,защото кривите кройки са от дявола/разбирай католишката мода/.
Като кройка,поне за мен е най-приемлива тази с трапецовидните очетрания.
1.С фибула,най-красивия,но и скъп вариант
2.С копчета-кожени,текстилни,дървени,костени,рогови или бронзови,вариантите са наистина много разнообразби и интересни всеки по своему.
3.С текстилни или кожени връзки.
На част от стенописите има един много интересен вариант на закопчаване на наметалото,който по-нататък с удоволствие ще обсъдим.
Според написаното от Лъв и Никифор Фока самите наметала може да са изработени по няколко начина,всъшност по всички възможни начини за дебели и ветроустойчиви тъкани-груботъкани,като козяци,от тепана овча вълна,рошави като губери,дори от парцали,като бабините парцалени черги.Като цяло идеята се свежда до най-простото,а именно-на войника да му е топло и комфортно в студени,ветровити и дъждовни дни.
Колкото до кройките,за нашия регион трябва да съблюдаваме тези,които следват православния канон-всичко да се крои по права линия,защото кривите кройки са от дявола/разбирай католишката мода/.
Като кройка,поне за мен е най-приемлива тази с трапецовидните очетрания.
Sondoke- Брой мнения : 297
Join date : 11.12.2011
Местожителство : Романия
- Post n°22
Re: Наметалата
Ето едно изображение от Сърбия с наметало би помогнало много като източник по темата .
Пух ние не знаем това доколко се е съблюдавало тук на Балканите .Аз мисля че повече на преценка .Дали искаш да реконструираш византиец фанатик или българин на който му е айляк на патката и му е все тая :ДКолкото до кройките,за нашия регион трябва да съблюдаваме тези,които следват православния канон-всичко да се крои по права линия,защото кривите кройки са от дявола/разбирай католишката мода/.
Като кройка,поне за мен е най-приемлива тази с трапецовидните очетрания.
Hobgoblin- Брой мнения : 301
Join date : 14.12.2011
Age : 36
Местожителство : Бургас
- Post n°23
Re: Наметалата
Айляк айляк колко да му е айляк ?
гаден пухчо- Брой мнения : 552
Join date : 08.12.2011
Age : 61
Местожителство : Филипопол
- Post n°24
Re: Наметалата
Ами като цяло,почти нищо не знаем,само можем да гадаем,затова и цялото ни хоби е един експеримент.Като находки какво имаме?Май нищо,освен едно-две кралски наметала,които далеч не показват носеното от обикновените люде,а показаното по стенописите е до голяма степен предпоставка за интерпретации и спекулации.
Да погледнем от тази страна на нещата-платовете и преди,и сега са една дълга правоъгълна текстилна ивица.Разликата е,че сега отиваме в магазина и си купуваме колкото е необходимо,а в средновековието....че и до 50-те години на миналия век,нещата са стояли съвсем различно.Представете си колко време е необходимо,за да се изпредат 20-30км нишка,която да се вдене в стана и да се изтъче 10м платно?Кроейки в крива линия се получават почти неупотребяеми парчета плат,които освен за кръпки за друго не стават,не могат да се рециклират.Затова/поне тук/дрехите са правокройни,а да се прави изключение за наметалото????Не мисля,кройките на ямурлуците от 19-20в,които съм виждал го потвърждават.
Да погледнем от тази страна на нещата-платовете и преди,и сега са една дълга правоъгълна текстилна ивица.Разликата е,че сега отиваме в магазина и си купуваме колкото е необходимо,а в средновековието....че и до 50-те години на миналия век,нещата са стояли съвсем различно.Представете си колко време е необходимо,за да се изпредат 20-30км нишка,която да се вдене в стана и да се изтъче 10м платно?Кроейки в крива линия се получават почти неупотребяеми парчета плат,които освен за кръпки за друго не стават,не могат да се рециклират.Затова/поне тук/дрехите са правокройни,а да се прави изключение за наметалото????Не мисля,кройките на ямурлуците от 19-20в,които съм виждал го потвърждават.
blagar7- Брой мнения : 43
Join date : 18.01.2012
Местожителство : гр.Сливен
- Post n°25
Re: Наметалата
За връхната войнска дреха на българите ( наметало ), както каза Пуха пише още в ,,Стратегикона” на Маврикий. Там е упоменато, че конниците във византийската войска носели връхни дрехи с широки ръкави наречена гуниа, с които да покриват цялото си въоръжение и освен от атмосферните условия да се предпазват и от стрелите на врага. С името гуне, гунче, гуна в някой краища на страната ни се наричат и двете разновидности на ямурлука : наметка с качулка ( ямурлук, опанджак, кепе, кебе, кабаница, клашник, фердже, дебелище и др.) и дълга ръкавна дреха с допълнителни вертикални клинове и богата украса.( долама, дреа, голяма дреха, чeпкен, клашник, бой хаба, кепе, фердже, дълга копчалия и др.)
В средновековието според Маврикий, тези дрехи били изработени от кожа с косъм нобероникиа (νοβερονακια) или плъст кентуклон (κεντούκλων). В ,,Тактика” на ЛъвVI, вместо гуниа дрехата е наречена само кентукла(νεντούκλα ) по името на материала от който се изработва . В българския народен костюм от кожа с косъм (овча с космите навън) или от козинява плъст -смес от вълна с козина от кози (козяк, козиняк, козиняв вътък) се изработват безръкавните намятани ямурлуци (козени кебита). Собствено гунята (кепе от реснач) се изработвала от тепана вълнен шаяк(аба) изработен на ресни, т.е. буклиран с бримките навътре така че да имитира косми и да е по-термоустойчив (на ресни , като халище.) От вълненена плъст (тепан шаяк, четворно бало, дебела аба и др. ) се изработвали както безръкавните така и ръкавните обличани ямурлуци с дълги понякога отворени ръкави, с допълнителни вертикални клинове и богата украса.
По- нататък в текста на Стратегикона, този тип дреха вероятно поради дължината си е определена като неподходяща за пехотата и е наречена българско наметало (βουλγαρικύ σαγιά ). Подобно на това в българската носия работният ямурлук- наметка се изработвал по-къс за овчарите и по-дълъг за колари и ездачи.
По-късна средновековна форма на описваната от Маврикий гуня, е т.н. епилорикион (έπιλωρίκιον), какъвто според Никифор Фока носели най-тежко въоръжените византийските войни наречени по тази причина епилорикофорои (έπιλωρίκοφιρόι). Представителният вариант на тази дреха известна по-късно и като епаноклибанон (έπανωκλίβανον, έπανωκλίβανα) бил изработван от скъпа коприна и памук, понякога в бял или друг ярък цвят..
Наследник на този тип връхни дрехи-наметки, вероятно са дългите войнски дрехи с висящи ръкави изобразени в българския препис от 15 век на ,,Александрия "( илюстриран кодекс Nr. 771 в Народната библиотека, София), а също и подобните им клинати или прави дрехи, изработени от скъпо сукнои подплатени с кожа нарисувани на средновековните ктиторски портрети от периода XV-XVII век . Етнографският вариант на последните е дългия овчи кожух (бой кожух, бойлия кожух, голям кожух-клинат кожух, бръченик) и неговият по-скъп вариант- ,,покрит с плат кожух” (каплама , капама шуба, подплатен кожуф, абен кожух, църн кожух, бунда , корк, бой капаклия абата, габина, кабаница, джубе, копанар, долама и др.) Тези дрехи били скъпоструваща занаятчийска стока с по-сложна кройка, изработена от черен или тъмносин шаек (чоха) с подплата от овча кожа, а понякога и с обтока от скъпа дивечова кожа с косъм ,, кожух от шаек поставен с кожи и черни обтоки”. Както в древността и средновековието, така и в етнофрафско време тези дрехи се носят и наметнати и облечени. Мисля, че безръкавните наметки с качулки от типа на нашия ямурлук са просто опростен работен вариант на ръкавните наметки с качулки и от там на ръкавните представителни наметки,които имат усложнена кройка с подплата и обтоки от кожа.
Аналог на наименованията на тази връхна мъжка дреха има в кавказките езици, където на андски с жухъа се означава черкеската, a на аварски и агулски със хъабача, къабачей се означава именно тежката връхна шуба.
Ако пък говорим за най-вероятното българско название на този тип дреха през средновековието, той е или нарицателното гуня (може би имащо връзка с ,,хунска” дреха) или описателното кебе (показващо материала от който е изработена дрехата)
Последното е наименование както на средновековните защитни дрехи в ,,Преславския инвентарен надпис”(кубе, кюпе, кебе); ,,Стратегикона на Маврикий” (заба-zaba, ζάβα), и Sulloge Tacticorum (кабадиа-καβάδια, καβάδιον ) , така и на шапката (кепе, капа) , и връхната ръкавна или безръкавна дреха (кебе, кипе, , кабаница, капаклия абата, аба , абичка хаба, хабаничка, габина, копанар )в българския етнографски костюм и др.
[i]
В средновековието според Маврикий, тези дрехи били изработени от кожа с косъм нобероникиа (νοβερονακια) или плъст кентуклон (κεντούκλων). В ,,Тактика” на ЛъвVI, вместо гуниа дрехата е наречена само кентукла(νεντούκλα ) по името на материала от който се изработва . В българския народен костюм от кожа с косъм (овча с космите навън) или от козинява плъст -смес от вълна с козина от кози (козяк, козиняк, козиняв вътък) се изработват безръкавните намятани ямурлуци (козени кебита). Собствено гунята (кепе от реснач) се изработвала от тепана вълнен шаяк(аба) изработен на ресни, т.е. буклиран с бримките навътре така че да имитира косми и да е по-термоустойчив (на ресни , като халище.) От вълненена плъст (тепан шаяк, четворно бало, дебела аба и др. ) се изработвали както безръкавните така и ръкавните обличани ямурлуци с дълги понякога отворени ръкави, с допълнителни вертикални клинове и богата украса.
По- нататък в текста на Стратегикона, този тип дреха вероятно поради дължината си е определена като неподходяща за пехотата и е наречена българско наметало (βουλγαρικύ σαγιά ). Подобно на това в българската носия работният ямурлук- наметка се изработвал по-къс за овчарите и по-дълъг за колари и ездачи.
По-късна средновековна форма на описваната от Маврикий гуня, е т.н. епилорикион (έπιλωρίκιον), какъвто според Никифор Фока носели най-тежко въоръжените византийските войни наречени по тази причина епилорикофорои (έπιλωρίκοφιρόι). Представителният вариант на тази дреха известна по-късно и като епаноклибанон (έπανωκλίβανον, έπανωκλίβανα) бил изработван от скъпа коприна и памук, понякога в бял или друг ярък цвят..
Наследник на този тип връхни дрехи-наметки, вероятно са дългите войнски дрехи с висящи ръкави изобразени в българския препис от 15 век на ,,Александрия "( илюстриран кодекс Nr. 771 в Народната библиотека, София), а също и подобните им клинати или прави дрехи, изработени от скъпо сукнои подплатени с кожа нарисувани на средновековните ктиторски портрети от периода XV-XVII век . Етнографският вариант на последните е дългия овчи кожух (бой кожух, бойлия кожух, голям кожух-клинат кожух, бръченик) и неговият по-скъп вариант- ,,покрит с плат кожух” (каплама , капама шуба, подплатен кожуф, абен кожух, църн кожух, бунда , корк, бой капаклия абата, габина, кабаница, джубе, копанар, долама и др.) Тези дрехи били скъпоструваща занаятчийска стока с по-сложна кройка, изработена от черен или тъмносин шаек (чоха) с подплата от овча кожа, а понякога и с обтока от скъпа дивечова кожа с косъм ,, кожух от шаек поставен с кожи и черни обтоки”. Както в древността и средновековието, така и в етнофрафско време тези дрехи се носят и наметнати и облечени. Мисля, че безръкавните наметки с качулки от типа на нашия ямурлук са просто опростен работен вариант на ръкавните наметки с качулки и от там на ръкавните представителни наметки,които имат усложнена кройка с подплата и обтоки от кожа.
Аналог на наименованията на тази връхна мъжка дреха има в кавказките езици, където на андски с жухъа се означава черкеската, a на аварски и агулски със хъабача, къабачей се означава именно тежката връхна шуба.
Ако пък говорим за най-вероятното българско название на този тип дреха през средновековието, той е или нарицателното гуня (може би имащо връзка с ,,хунска” дреха) или описателното кебе (показващо материала от който е изработена дрехата)
Последното е наименование както на средновековните защитни дрехи в ,,Преславския инвентарен надпис”(кубе, кюпе, кебе); ,,Стратегикона на Маврикий” (заба-zaba, ζάβα), и Sulloge Tacticorum (кабадиа-καβάδια, καβάδιον ) , така и на шапката (кепе, капа) , и връхната ръкавна или безръкавна дреха (кебе, кипе, , кабаница, капаклия абата, аба , абичка хаба, хабаничка, габина, копанар )в българския етнографски костюм и др.
[i]