by blagar7 Чет Май 31, 2012 3:35 pm
Археологически находки
Нови Пазар: в гробове № 27, 33 и 38 – запазени отпечатъци от ленена тъкан (Станчев Ст., Иванов Ст. Некрополът до Нови Пазар…, с. 18)
Кюлевча:
1. следи от тъкани – гробове № 38, 42, 89; масовия гроб № 80 – при скелети № 2, 3, 7;
2.следи от кожа - гробове № 55, № 79 (при главата – “дъбена кожа”); масовия гроб № 80 – при главата на скелет № 14 – кожа; при краката на скелет № 5 – остатъци от гьон, същото и при краката на скелета в гроб № 84 (Въжарова Ж. Славяни и прабългари по данни на некрополите от VІ-ХІ в. на територията на България. София. 1976)
Плиска: Части от кожух с кожени копчета, фина тъкан и кожен колан са открити при един от скелетите, открит в гробницата в църквата в “Обект 31” в Плиска (Михайлов Ст. Разкопки в Плиска през 1959-1961 г. – ИАИ, ХХVІ, 1963, с 28-29; Въжарова Ж. Славяни и прабългари….,. )
Част от златотъкана тъкан е открита в саркофаг №4 от некропола до Голямата базилика в Плиска. Също там са открити остатъци от кожен облечен в лен колан и части от кожени обувки. В същия некропол, в близост до четирите каменни саркофага е проучен и грунтов некропол с 26 гроба. В гроб № 20, отляво до поясната част е открита част от сърмена тъкан (златни нишки).( Михайлов Ст. Каменните саркофази до Голямата базилика в Плиска. – Плиска-Преслав, т.І, София. 1979).
Писмени извори
Византийският хронист Никифор Григора описва българските войни –пазачи на планинските проходи по Струма като: ,, облечени в черни дрехи, които бяха от вълна и овчи кожи, които сами си приготвяли от овцете, когато имали нужда” (ГИБИ ТомXI. стр.149 Никифор Григора.Византийска история)
За копринени платове дарени от император Юстиниан ІІ на кан Тервел се споменава в Свидас лексикон (ГИБИ, V Свидас лексикон, с. 309-310), а за готови дрехи и скъпа червена кожа в договора между България и Византия от 716 г: “….одежди и червени кожи, на стойност до 30 литри злато” (ГИБИ, ІІІ Теофан Изповедник, с. 285)
Добре известно е и друго сведение на Свидас лексикон относно това, че българите носят облекло подобно на аварското : ,, На българите се харесала носията на аварите, те заменили своите дрехи с техните и досега ходят така облечени. ” (ГИБИ том V стр.309 XXIX.Свидас. Азбучник(Suidas Lexicon) стр.309) Интересното е , че това аварско облекло и то специално горната войнска дреха (ιμάτια) с дължина под коленете наречена от Маврикий зостария (ζωστάρια) е изработена от ,,лен, от козина или от шаяк….( ГИБИ том IV, Маврикий. Стратегикон Mavricii. Artis militaris libri diodecium стр.273. Преводът от латински в пълното руско издание Тактика и Стратегика. Маврикий . С.Петербург. 1903г пък е следния: ,,Одежда самих воинов должна быть просторна, длинна и красива, как у аваров. Зостарии же говорю, наиболее пригодными были бы льняные, косматые или гладкие такой длины, чтобы прикрывали колени воинов, когда они сидят на лошадях.”
Според Книга на Епарха от X век, скъпи копринени платове се доставяли в България и по пътя на търговията , в замяна на българския лен: ,,Ако бъдат внесени стоки като лен или мед, било от българи или други народи..” срещу него те получавали ,, било шестлактови(1лакът-46см) или по-тесни копринени(пурпурни) платове (Блатиа) , било панделки и копринени тъкани ( ГИБИ, V Книга на Епарха, стр. 10-11)
Според Лъв Дякон дрехите от кожа не са чужди и на владетелят на България цар Петър, за което ромейския император Никифор Фока изгонвайки неговите пратеници дошли за обичайния данък, казва: ,,Вървете си и обадете на вашия господар облечения в кожух кожогризец…” (ГИБИ, V Лъв Дякон, с. 247)